Dag 8: Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu Dag 8: Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu

Dag 8: Halong Bay

Door: Marco Lesmeister

Blijf op de hoogte en volg Marco

17 December 2015 | Vietnam, Hanoi

Om 6.00 uur gaat de wekker weer voor een fris begin van de nieuwe dag. Vandaag beginnen we met een half uur tai chi op het dek van de boot. Lekker even wakker worden en de spieren soepel maken. Het lijkt erg simpel, soepele bewegingen met armen en benen, maar het valt nog niet mee. De instructeur spreekt weinig Engels, dus werd er niets bij uitgelegd, en moesten we hem 'gewoon' nadoen.

Na de ochtend gymnastiek is het tijd voor het ontbijt. Een mengeling van Vietnamees en Engels wordt in buffet vorm gepresenteerd. Lekkere gevulde omelet met toast, vers fruit, aardbeienjam (dit keer echte!). We kunnen onze buikjes weer rond eten.

Na het ontbijt is het tijd om weer wat te gaan doen. We stappen in een kleinere boot omdat we op weg gaan naar de grootste grotten van Halong Bay. Na een klein stukje te hebben gevaren, komen we hier aan. Gelukkig zijn we ook hier niet de enige, het is de drukte van jewelste met bootjes die horden toeristen afzet bij de ingang van de grot. In totaal krijgen we 12.000 m2 grot te zien, verdeeld over 3 kamers. Op zich best indrukwekkend en mooi om te zien, en als je veel creativiteit gebruikt, zie je allerlei vormen in verschillende uitstekende rotsen. Drakenpoten, schildpadden, met genoeg inbeeldingsvermogen zie je van alles. Persoonlijk vond ik het wat ver gezocht, want er is ook veel met licht gewerkt om uitbeeldingen te creëren. Ik was hier niet echt van onder de indruk, al was de grot op zich heel mooi gevormd door Moedertje Natuur!

Vanaf de grot gingen we met dezelfde boot weer terug naar de grote boot, om vervolgens weer op een andere boot te stappen. De grote boot zou een aantal passagiers terug brengen naar de kade, wij hadden een langere reis geboekt. Met de kleinere boot gingen we vervolgens op weg naar een parelboerderij. Ondertussen begon de zon iets door te komen, dus lagen we lekker op het dek te genieten van het uitzicht.

Bij de drijvende parelboerderij aangekomen, kregen we van alles te horen over het kweken van parels, want dat werd hier gedaan. In het kort: ze maken een inkeping in de oester, stoppen hier een balletje in (gemaakt van de binnenkant van een schelp) met wat kleurstof om een nog mooiere parel te krijgen. Deze oester werd weer teruggelegd in zee, om na 18 maanden te worden opgehaald. In de tussentijd werden de oesters nog regelmatig omhoog gehaald om schoon te spoelen. En met een beetje geluk zat er na 18 maanden een mooie parel in. Het ingebrachte balletje verwondde de oester, en deze gaat vervolgens dit inkapselen om het probleem aan te pakken. Uiteindelijk wordt hierdoor de parel gevormd. Nu lukt dit maar in 30% van de gevallen, waarbij slechts 10% een mooie parel werd. De overige parels werden gebruikt voor de make-up industrie. Best intensief werk voor parels, maar dan krijg je ook wat. En natuurlijk eindigde de rondleiding in een winkel, waar allerlei sieraden met parels klaar lagen om verkocht te worden.

Na deze excursie gingen we terug aan boord om verder te varen, en intussen werd de lunch voorbereid. Wederom overdadig, met vis, inktvis, een soort langoustines, vlees, saté, met groente en rijst. Als nagerecht dit keer watermeloen. Alles even lekker, maar veel te veel, en zeker voor een lunch.

Na de lunch vaart de boot verder naar een plekje waar we weer zullen gaan kayaken. Een mooie tocht van ongeveer een uur brengt ons weer langs mooie rotsformaties. Uiteindelijk gaan we nog even aan 'wal' bij een klein strandje in de buurt van de boot. Lekker weer even zwemmen (de zon komt steeds meer door, het wordt steeds aangenamer) en wat foto's maken. Na een kwartiertje toch maar weer terug naar de boot, want het is tijd om terug te gaan naar de grote boot.

Hier krijgen we wat tijd voor onszelf, om even te douchen en te relaxen. Ondertussen komt er een nieuwe groep aan boord, en met z'n allen drinken we vervolgens weer thee op het dek van de boot. Na nog een poosje met andere reizigers te hebben staan praten, wordt het toch wel wat fris buiten, dus het is tijd om naar binnen te gaan. Tijd voor een potje Yahtzee! Melissa doet ook mee, dus we dobbelen er een poosje op los, totdat het weer tijd is om te eten.

Wederom krijgen we een fantastische maaltijd voorgeschoteld. Al begint deze wat minder; we krijgen als voorafje een maissoep. Klinkt lekker, maar het is zo dik dat het meer lijkt op behangplaksel. Helaas smaakt het ook zo, dus hier zijn we gauw klaar mee. Gelukkig maakt de rest van het diner alles goed, met wederom vlees, vis, garnalen, groente en rijst. Wat kunnen ze hier lekker eten maken, met simpele ingrediënten!

Na het diner worden de houten puzzels weer tevoorschijn gehaald. Martijn en Marco storten zich hier volop op, Henk en Monique houden het samen met Melissa bij Yahtzee. Hoe langer we met de puzzel bezig zijn, hoe beter het gaat. De ene na de andere puzzel wordt opgelost, totdat we bij 'het koffie kopje' komen. Wat we ook proberen, we krijgen het niet voor elkaar deze op te lossen.

Intussen is verder iedereen al naar bed gegaan, wij volgen dan ook maar dat voorbeeld. De volgende ochtend is weer om 6.30 uur tai chi, maar dat laten we aan ons voorbij gaan, zodat we kunnen 'uitslapen' tot 6.45 uur.

Morgen weer terug naar het vaste land en naar Hanoi. Dan begint onze reis richting het zuiden van Vietnam...

• 18 December 2015 - 08:12

Marga:

Wat een geweldige reis weer!! Henk niet zeeziek geweest? Volgens mij zijn jullie gesloopt eind van het jaar!! Veel plezier nog!!

• 18 December 2015 - 11:25

Gerrie Gielen :

Wát een super en mooie vakantie, alhoewel ik twijfel of met al die vroege tijden wel als vakantie voelt!!!! Wel super om al jullie belevenissen te lezen en te volgen en mooie foto's te bekijken!!!
    Geniet er lekker van met elkaar!!!!

• 18 December 2015 - 11:32

Jaap En Betty Scherpbier:

Bewondering voor leuke gedetailleerde verhalen van Marco.Heeft hij nog tijd om vakantie te vieren?
    We hoeven niet meer naar Vietnam beleven het zo fantastisch door de foto's en videootjes
    Veel plezier en goede reis

• 18 December 2015 - 17:48

ROB:

Als jullie terug zijn in holland, ben je weer aan vakantie toe iedere morgen zo vroegop envoor de goede orde ik heb sonja al gebeld

• 18 December 2015 - 19:53

Hennie Van Ewijk:

Leuk om het verslag te lezen over jullie reis.
    zo krijgen we een beetje idee over wat jullie allemaal meemaken.
    Het progamma is best druk denkik,maar goed verzorgd
    Nog veel plezier met elkaar.