Dag 19: Can Tho en Ho Chi Minh City (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu Dag 19: Can Tho en Ho Chi Minh City (Saigon) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu

Dag 19: Can Tho en Ho Chi Minh City (Saigon)

Door: Marco Lesmeister

Blijf op de hoogte en volg Marco

28 December 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

We worden wakker in onze kingsize bedden, en hebben heerlijk geslapen. Ook lekker lang, want we hebben pas om half 9 afgesproken om te ontbijten. Zoals je mag verwachten, is het ontbijtbuffet uitgebreid met alles wat je maar kunt verzinnen. Verschillende sappen, koffie en thee, stokbrood en toast, verschillende jams, kaas en ham, vers fruit en verschillende zoete snacks. En dan natuurlijk nog de gehele warme sectie, dIe wij aan ons voorbij laten gaan. Ook staat er nog een apart standje om eieren te bakken.

Onder het ontbijt bespreken we de plannen voor die dag. Henk is voor het ontbijt al even naar het plaatselijk VVV geweest om de mogelijkheden te bespreken. We willen eigenlijk met een auto naar Ho Chi Minh City rijden, en onderweg hier en daar een stop maken. Dat kan blijkbaar alleen met een taxi, en deze stopt alleen op plekken welke op de route liggen. Dan komen we niet waar we heen willen. Daarnaast blijkt het ook nog heel duur te zijn, dat wordt het dus niet. De andere mogelijkheid is om de bus naar Ho Chi Minh City te nemen, maar ook deze rijdt rechtstreeks naar de stad zonder tussenpozen. Omdat je hier in de bus ook een stoel krijgt aangewezen, is het niet mogelijk onderweg uit te stappen en een volgende bus te nemen. Ook hebben we van de receptioniste begrepen dat het plaatsje waar we eigenlijk naartoe willen, ruim 80 km van het hotel ligt. Vanaf dit plaatsje moet je weer terug richting Can Tho voordat je naar Ho Chi Minh City kunt reizen. Dat past allemaal niet in de tijd die we nog hebben. Nu staat de Mekong Delta met name bekend om z'n 'floating markets', welke je via een bootreis kunt bereiken, maar we lezen en horen overal dat dit erg toeristisch is en je hiervoor om 5 uur moet vertrekken. Nu hebben we inmiddels genoeg markten gezien (weliswaar niet op boten) dus we besluiten voor de goedkoopste en snelste manier van reizen naar Ho Chi Minh Cith te gaan; per bus.

We gaan naar de receptie om voor ons dit te boeken. We willen graag met de bus van 12.00 uur, dus zullen we een half uur daarvoor worden opgehaald met een minibus om ons naar het busstation buiten de stad te brengen. We zullen dan in 3,5 uur naar Ho Chi Minh City rijden. Omdat we nog 2 uur de tijd hebben, gaan we nog even de stad in. We wandelen wat rond en drinken nog wat, en zorgen ervoor dat we op tijd terug zijn in het hotel. We pakken onze spullen en wachten in de lobby op de minibus. Omdat we nog even moeten wachten (de bus is wat vertraagd) krijgen we nog een glas sinaasappelsap. Als de minibus komt, dan stappen we in een bus waar allemaal lokale mensen inzitten. We stoppen onderweg nog een paar keer om mensen op te pikken en met een overvolle bus rijden we richting busstation.

Als we bij het busstation aankomen, dan schrikken we nogal. We zien namelijk allemaal ontzettend oude en aftandse bussen staan. We hadden al zitten geinen dat we waarschijnlijk kippen op schoot zouden krijgen, maar nu lijkt het daar op neer te gaan komen. Echt bussen die in Nederland al jaren zijn afgekeurd, maar die rijden hier nog vrolijk rond. Bij het parkeren van de bus zien we gelukkig dat er ook modernere bussen zijn, laten we maar hopen dat wij hiermee gaan. Bij het uitstappen ontstaat meteen tumult, onze bus was wat aan de late kant, we moeten dus opschieten. Iedereen begint te kakelen wat we moeten doen, en we worden allerlei richtingen in geduwd. Wat een chaos daar. Monique is intussen het gebouw in gelopen om tickets te kopen. Dat gaat erg snel, ze komt terug naar buiten, we moeten bus 8478 hebben en moeten weer opschieten. Maar waar staat nou de bus? Blijkt dat dit nummer een onderdeel van het kenteken van de bus is. Gauw de backpacks inladen en naar onze stoelen. We hebben geluk, het is een moderne bus met airco en grote stoelen die nog een stuk in de ligstand kunnen.

Vrijwel nadat we zijn gaan zitten, vertrekt de bus. We krijgen water en verfrissingsdoekjes van de purser van de bus. Daarna kunnen we lekker relaxen. Dus muziek op, en lekker naar buiten kijken waar we allemaal langskomen. Dat is in eerste instantie nog veel water (daar draait het om in de Mekong Delta) maar wordt geleidelijk aan meer landbouw. We zie ook weer de graven op de landerijen staan, soms meerdere bij elkaar. Onderweg stoppen we een keer een kwartier voor een plaspauze. Er is een grote hal waar ook allerlei eten gekocht kan worden, prima geregeld.

Na 3,5 uur draait de bus het station op in Ho Chi Minh City. Ook dit is aan de rand van de stad. Er staan ontzettend veel scooters geparkeerd, maar wij zullen verder moeten met een taxi naar het hotel. Gelukkig kun je daar ook over struikelen, dus voor we het weten zijn we op weg naar het hotel. We verblijven in hetzelfde hotel als de vorige keer, en gaan dus op een gegeven moment dingen herkennen. De chauffeur moet nog even zoeken, maar zet ons dan voor het hotel af.

We checken in en brengen de backpacks naar onze kamers, en lopen daarna direct door naar het koffietentje aan de overkant. We hebben zin in koffie met wat lekkers en dat hebben ze hier. Daarna lopen we nog wat rond, het is een stuk rustiger dan de vorige keer. Uiteindelijk zien we een restaurant met Vietnamese kaart, en besluiten hier te gaan eten. Allerlei mooi opgemaakte borden krijgen we voorgeschoteld, we eten hier erg lekker. Een minpuntje wat dat ze live muziek hadden, en dat gepingel was in het begin niet om aan te horen. Gelukkig kwamen er op een gegeven moment andere dames met andere instrumenten, toen werd het beter.

Na het eten zijn we teruggelopen naar het hotel voor nog een drankje, maar daarna is het de hoogste tijd om naar bed te gaan. Ook al hebben we vandaag niet veel gedaan, iedereen is uitgeteld en gaan dan ook lekker slapen. Morgenochtend op tijd ontbijten, en dan gaan we (alsnog) op weg naar de tunnels. Hopen dat het nu wel goedkomt...

• 28 December 2015 - 19:07

Jaap En Betty Scherpbier:

Jammer toch geen kip op schoot.Alhoewel kip was te gewoon geweest.Een bak met padden of ander ongedierte was hier ook normaal geweest.Leuk de foto's met die grappige bootjes.Jammer voor jullie dat het bijna voorbij is.Geniet nog even een goede thuis reis.En Marco en Henk de allerbeste wensen voor 2016 Bedankt voor de gezellige verslagen en mooie foto's Groeten Jaap en Betty