Dag 7: Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu Dag 7: Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu

Dag 7: Halong Bay

Door: Marco Lesmeister

Blijf op de hoogte en volg Marco

16 December 2015 | Vietnam, Hanoi

De wekker gaat vandaag weer op tijd, om half 7 om precies te zijn. We worden namelijk om 8 uur weer opgehaald, en moeten voor deze tijd nog ontbijten en onze backpack herindelen. Tijdens onze trip naar Halong Bay laten we namelijk de grote backpack achter in hotel Rendez Vous in Hanoi, zodat er hier niet de hele tijd mee hoeven te slepen. In plaats daarvan nemen we alleen een kleine rugzak mee met het hoognodige.

Het ontbijt is - zoals altijd in dit hotel - erg goed en snel, we zijn dan ook ruim op tijd klaar voordat we worden opgehaald door de bus.

Nadat de bus nog een aantal andere reizigers heeft opgepikt bij andere hotels in Hanoi, start de 4 uur durende rit naar Halong Bay. Een lange rit zou je denken, maar dit gaat sneller dan verwacht. Onderweg heeft onze gids voor deze trip - genaamd Nam - een hoop te vertellen over de trip en hetgeen we onderweg te zien krijgen. Hij blijkt ook veel te weten over de geschiedenis van Vietnam en verteld hier veel verhalen over. Onderweg stoppen we nog een keer voor een koffie pauze. Dit voelt een beetje als onze reis door Kenia. We stoppen bij een plek waar je kunt toiletteren en koffie drinken, maar natuurlijk moet je ook door een winkel waar allerlei snuisterijen verkocht worden. Ze hebben zelfs een afdeling waar gehandicapten zitten te handwerken, waarvan de het eindresultaat kunt kopen. (Je kon overigens niet zien dat ze gehandicapt waren, maar we gaan er maar vanuit dat de hier niet over liegen)

Als we uiteindelijk aankomen in Halong Bay, worden we naar een kleine boot gebracht die ons naar de echte boot brengt waar we een aantal dagen op zullen vertoeven. Zelfs voor een klein stukje moeten we een zwemvest aan, veiligheid boven alles!

Aangekomen op het grote schip, worden we verwelkomd door de bemanning met een welkomstdrankje. Er wordt ons kort verteld wat er de rest van de dag gaat gebeuren, en we krijgen de sleutel van onze hut. Erg mooi vinden we onze hut, met eigen douche, toilet en zelfs balkon! Ziet er prima uit, hier gaan we ons de komende dagen prima vermaken.

Omdat het inmiddels tijd is om te lunchen, gaan we gauw weer terug naar het restaurant gedeelte van de boot. Ondertussen is de boot natuurlijk vertrokken, dus zien we de rotsen al volop uit het water verschijnen. De lunch is ook erg luxe, met natuurlijk veel vis. Als voorgerecht krijgen we pompoensoep, het hoofdgerecht bestaat onder andere uit een met vis gevulde krab...

Na de lunch is het tijd voor wat activiteit, we gaan kayaken! Achter de boot aan varen de hele tijd al een paar tweepersoons kano's mee, deze worden nu langs de boot gehaald om ons één voor één in te laten stappen. Als we allemaal 'aan boord' zijn, kanoën we in ongeveer anderhalf uur langs allerlei mooie rotsformaties. Hier en daar is een onderdoorgang welke we dan ook doen om in een baai uit te komen. De ene nog mooier en groter dan de ander. Een compleet andere wereld. Enige nadeel van het geheel, is dat dit gedeelte nogal toeristisch is. We zijn dan ook nergens alleen met onze groep, overal zijn meerdere groepen kano's die hetzelfde doen. Helaas, maar dat is niet anders.

Als we uiteindelijk terugkomen bij onze boot, dan is het tijd om te zwemmen. Nu is het vandaag maar een graad of 15, niet echt zwemweer dus. Maar de gids vertelt ons dat het water 25 graden is, en dat hebben we onder het kanoën natuurlijk even nagevoeld. Het water voelt heerlijk warm aan, en Martijn en Marco wagen dan ook de gok om toch te gaan zwemmen. In eerste instantie is het water nog een beetje fris, maar al gauw voelt het water al heerlijk aan! Alleen uit het water wordt het erg koud. Gelukkig hebben we nu een douche in de buurt, dus dat eerst maar even gedaan.

Na de douche beurt werden we uitgenodigd op het dek voor een kop thee met lekkers. Het bleek gingerthee te zijn (gember), wat erg in de smaak viel. Verder lag er allerlei vers fruit bij, waaronder een vrucht wat leek op een lychee, maar meer smaakte naar watermeloen. Geen idee hoe het heette, maar wel lekker. Verder watermeloen en kroepoek.

Omdat het best fris was op het dek, zijn we gauw naar de bar gegaan voor een drankje om op te warmen tot aan het diner. Het diner was ook weer overweldigend. Allerlei lekkere en luxe gerechten passeerden de revue. Aardappelsoep, grote garnalen, vlees- en visgerechten, het kon niet op! Met als toetje dragon fruit. De Nederlandse benaming is drakenvrucht of pitaya, het is een vrucht met rood en groene kleur in een rugbybal achtige vorm. Van binnen is het vruchtvlees wit en zitten er veel kleine eetbare zwarte pitjes in. Er zit niet heel veel smaak aan, maar eet lekker weg.

Na het diner tijd voor de volgende activiteit. Ja, we worden goed geanimeerd. We krijgen een houten puzzel, waarmee allerlei verschillende vormen te maken zijn. Op zich al knap dat er met een aantal houten stukken zoveel verschillende vormen te maken zijn, maar zeker ook een uitdaging op deze te maken. We krijgen de opdracht een dubbel huis te maken en krijgen hier een half uur de tijd voor. Leuke puzzel, maar erg irritant als je de oplossing niet kunt vinden. Na 3 kwartier weten we het nog niet, en we zitten met 5 personen aan een tafel. De Nieuw-Zeelandse Melissa is alleen op reis en is vanavond bij ons aan tafel komen zitten. Uiteindelijk krijgen we hulp en dan lukt het ons de vorm neer te leggen. En dan is het zo simpel! Erg leuk om te doen.

Intussen is het ongeveer 22.00 uur, iedereen gaat richting bed, en wij zijn daarop geen uitzondering. De dag begint morgen alweer om 6.00 uur, pfffffff.......