Dag 18: Con Dao Island en Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu Dag 18: Con Dao Island en Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu

Dag 18: Con Dao Island en Can Tho

Door: Marco Lesmeister

Blijf op de hoogte en volg Marco

27 December 2015 | Vietnam, Can Tho

Vandaag staat er weer een reisdag op het programma, dus gaat de wekker weer op tijd af; zeven uur dit keer. Snel even douchen, aankleden de de backpack weer klaar maken voor een vlucht, en dan gauw in de buurt even een ontbijtje scoren.

De vorige dag hebben we met handen en voeten gevraagd aan de dochter van de huisbaas, of ze een taxi voor ons wilde regelen om 8.45 uur, zodat we op tijd op het vliegveld zouden zijn. Het was nog maar de vraag of dit goed was overgekomen, maar we dachten het wel.

Na het ontbijt liepen we terug naar de guesthouse, en daar stond de taxi zelfs al op ons te wachten! Goed geregeld dus, de taxi was zelfs te vroeg. We pakten snel onze backpacks van de kamer, stopte deze in de bus en ontvingen onze paspoorten retour. We pikten onderweg nog een aantal lokale mensen op en gingen onderweg naar het vliegveld. Daar aangekomen, konden we direct inchecken en door de douane. Er waren zelfs nog wat winkeltjes hier, die ook nog best druk bezocht werden door Vietnamezen. Nog aardig groot voor een klein lokaal vliegveld.

Om 10.25 uur werd opgeroepen dat we aan boord konden. Het was op dat moment nog de enige vlucht dus iedereen die er nog zat, stond op om aan boord te gaan. Grappig genoeg zagen we een aantal toeristen - die we de dag ervoor in het dorpje hadden gezien - ook opstaan, deze zouden dus allemaal dezelfde kant op vliegen. Er stond weer een propeller vliegtuig klaar waar we naartoe konden lopen. Keurig op tijd vertrokken we, op weg naar Can Tho. Het was een rustige vlucht met mooi uitzicht. In eerste instantie vlogen we over het eiland heen, en algauw zagen we de Mekong Delta verschijnen, onze bestemming van vandaag. Na 40 minuten stonden we in Can Tho weer op de grond, en gingen we op zoek naar onze bagage. Groot voordeel van een kleine luchthaven is dat de bagage nooit lang op zich laat wachten, binnen 5 minuten hadden we alles weer terug.

Buiten de terminal meteen een taxi genomen welke ons naar het hotel zou brengen. Dit was een rit van ongeveer 10 km, en duurde ruim een kwartier. De chauffeur zette ons af aan de achterkant van het hotel, en we liepen door een gang onder het hotel door naar de ingang. Daar werd duidelijk waarom de chauffeur niet de voorkant van het hotel had genomen. Er was namelijk een markt in deze straat, en deze was zo volgebouwd en druk met scooters dat er zeker geen ruimte was voor een taxi.

Bij binnenkomst kregen we direct een glas sinaasappelsap aangeboden. De receptioniste verontschuldigde zichzelf voor het feit dat de kamers nog niet klaar waren, maar dat kwam door onszelf. We waren er al ruim voordat de gasten moesten uitchecken, de kamers waren nog niet klaar. Of we nog een uurtje geduld hadden. Natuurlijk hadden we dat, we gingen intussen gewoon even het plaatsje in om wat te drinken. Buiten gekomen staan we inderdaad direct midden in een markt met groente, fruit, vlees en vis. Het blijft verwonderlijk hoe ze hier de waren hebben liggen. Vlees ongekoeld op schalen, vis ligt levend op een klein laagje water te spartelen, en inktvis lig uitgestald op ijs. Gelukkig kennen ze hier geen keuringsdienst van waren! Het hotel ligt ook vlakbij de rivier waar deze strek haar bekendheid aan heeft te danken. Hier lopen we vanzelf ook langs. Niet echt schoon water, mar de bedrijvigheid op het water is er niet minder om. Overal kun je dan ook excursies maken om op bezoek te gaan bij 'floating markets' maar dan moet je om 5 uur vertrekken. Dit gaan we dus niet doen, zeker ook omdat het erg toeristisch is!

We vinden algauw een restaurant waar ze cappuccino verkopen en gaan hier koffie drinken. Na de koffie lopen we rustig weer terug, onze kamer zal dan wel klaar zijn. Waarschijnlijk omdat we hebben moeten wachten op onze kamer, krijgen we zelfs nog een gratis upgrade aangeboden naar een deluxe kamer. We worden begeleid naar de kamer, en krijgen een fantastische kamer aangeboden met bedden zo groot dat je hierin kunt verdwalen. En groter verschil met de guesthouse van gisteren is bijna niet mogelijk, al was dat ook prima.

Omdat het erg warm is, besluiten we een poosje te relaxen bij het zwembad op de 8ste verdieping van het hotel. Hier kunnen we lekker zwemmen en een poosje in de zon liggen. Rond een uur of 5 gaan we terug naar de kamer om te douchen en ons klaar te maken voor het avondeten. We lopen rond 18.00 uur weer naar de binnenstad en komen lang een avondmarkt. Hier lopen we ook even overheen, maar hier wordt alleen nepkleding verkocht, dus dit hebben we gauw gezien. Onderweg komen we een restaurant tegen die we hebben gezien in de Lonely Planet en besluiten hier een hapje te gaan eten.

Na het eten lopen we nog wat rond, en drinken we nog koffie in een ander tentje. Daarna besluiten we terug te gaan naar het hotel, het is leuk geweest voor vandaag. Morgen willen we - onderweg naar Ho Chi Minh City kijken of we nog kunnen stoppen in een plaatsje op de weg. Een taxi is echter erg duur (rit is in totaal ook 3,5 uur rijden), de bus is veel goedkoper. Maar we weten niet of we dan zomaar kunnen uitstappen onderweg. Er zit in de buurt een soort VVV, daar gaan we morgen - na het ontbijt - maar even heen om de mogelijkheden te bekijken.

We moeten toch naar Ho Chi Minh City, eens kijken of we onderweg nog wat kunnen bezichtigen. Maar eerst lekker slapen in de kingsize bedden...

Tags: Can Tho