Dag 15: Ho Chi Minh City en Con Dao Island - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu Dag 15: Ho Chi Minh City en Con Dao Island - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu

Dag 15: Ho Chi Minh City en Con Dao Island

Door: Marco Lesmeister

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 December 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vandaag gaat de wekker pas om 8.15 uur, lekker lang uitslapen dus. We gaan naar beneden voor het ontbijt en kunnen zelfs buiten zitten. Hier laten we ons weer verwennen met de gebruikelijke omelet en toast, met verse sinaasappelsap. Na het ontbijt pakken we de backpack weer volledig in, gelukkig mogen we deze op een kamer laten liggen en hoeven we deze niet mee te sjouwen. We hebben namelijk nog de ochtend voor de stad, voordat we vertrekken naar het vliegveld.

In de Lonely Planet staat ook voor Hi Chi Minh City een stadswandeling, welke zelfs langs ons hotel loopt. Omdat we niet voldoende tijd hebben om de hele route vandaag te lopen, besluiten we nu de helft te doen, en als we volgende week terugkomen doen we de andere helft. Het is al vroeg warm op straat, eigenlijk veel te heet om in een stad rond te wandelen. Maar goed, niet klagen maar dragen en we gaan op pad. Het eerste stuk van de route hebben we de vorige dag natuurlijk al gezien, maar lezen gaandeweg nieuwe informatie over een aantal gebouwen die we passeren. Zo komen we langs een mooi oud postkantoor, een kerk genaamd de Notre Dame en panden die onderdeel waren van de film 'the quiet American'. Op de route staat ook een pand waar op de 23e verdieping een café zit, daar gaan we wat drinken want daar hebben we goed uitzicht op de stad. We kunnen goed om ons heen kijken want het is erg helder vandaag. Maar ook erg warm, dus zoeken we de schaduw op om wat te drinken. Sinds een aantal maanden hebben ze ook een glazen brug gebouwd als verbinding met het aangrenzende gebouw. Toch vreemd, als je op een brug staat, waar je dwars doorheen kijkt en de grond 23 verdiepingen lager ziet liggen.

Als we weer verder gaan, lopen we rustig nog wat verder. De route houdt hier op, de rest doen we volgende week. Op de terugweg richting het hotel komen we nog een koffietentje tegen met lekkere gebakjes, hier moeten we natuurlijk weer even pauzeren voor een lekkere koffie met gebak.

Na de koffie lopen we rustig terug naar het hotel, het is inmiddels 12.00 uur geweest en om 13.00 uur staat er een taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Omdat we iets eerder terug zijn in het hotel, belt de receptioniste meteen de taxi, zodat we om 12.45 uur vertrekken. Het is een ritje van ongeveer 8 km, maar we doen we toch een half uur over in deze drukke stad. We worden bij de vertrekhal afgezet en gaan naar binnen om in te checken.

Bij de borden zien we alleen internationale bestemmingen staan, dus vragen we waar wij moeten inchecken. Het antwoord is duidelijk; we zijn in het verkeerde gebouw, we moeten naar de nationale vertrekhal, welke 5 minuten lopen verderop ligt in een ander gebouw. Natuurlijk, we waren vergeten tegen de chauffeur te zeggen dat we niet naar huis gingen! Stom...

Bij de juiste vertrekhal aangekomen, kunnen we snel inchecken, bagage afleveren en door de douane. Henk heeft dit keer goed nagekeken wat er in zijn handbagage zit, we kunnen rustig door de douane. Als we dat hebben gehad, doen we nog even een kleine lunch bij de Burger King (eindelijk een lekkere hamburger) en wachten ondertussen op het moment dat we mogen inchecken. Als de gate opengaat, staan we lekker vooraan en kunnen (denken we) lekker snel aan boord. Helaas, het vliegtuig staat niet aan de slurf, we worden er met een bus naartoe gebracht. En omdat het een klein vliegtuig betreft, moeten we wachten tot iedereen aan boord van de bus is voordat deze vertrekt. Het is bloedheet in de bus, dat is dus geen pretje. Uiteindelijk gaat de bus rijden en zet hij ons af bij een propeller vliegtuig. Dat is weer eens wat anders! We zitten op rij 6 met een mooi uitzicht op de propellers. Ook bij het opstijgen een mooi uitzicht van de stad onder ons. Het is een korte vlucht dus gaat het vliegtuig niet heel hoog. Bij dit heldere weer heel mooi om alles onder ons te zien.

Na een kort uurtje zet de piloot het vliegtuig aan de grond op het eiland Con Dao, onze bestemming voor de kerstdagen. Als we de backpacks weer hebben opgehaald, worden we al opgewacht door een chauffeur, welke dit keer een bordje 'Henk Giele' vasthoudt. Tja, hij heeft het hotel geboekt dus wordt in naam gebruikt. Na een ritje van nog geen half uur worden we voor de deur van ons guesthouse afgezet. We worden welkom geheten door een heel oud baasje, die geen Engels spreekt. Hij dirigeert ons naar boven waar onze kamers zijn. Zoals we wisten zijn dit eenvoudige kamers met prima bedden en een douche. Allemaal heel erg basic maar prima ten opzichte van de prijs. We moeten nog wat formulieren invullen, en gaan daarna op verkenning door het plaatsje.

Omdat het al donker begint te worden, lopen we wat rond en gaan vooral op de verlichting af die we zien. We vinden een cafeetje waar we wat drinken, ook hier wordt heel slecht Engels gesproken. We moeten ook nog op zoek naar een geldautomaat, want veel geld hebben we niet meer. Maar op deze dag zullen we er geen een meer vinden. Morgen bij daglicht maar weer proberen.

Bij het rondlopen hebben we een restaurant gezien welke een Vietnamese en Franse keuken heeft. We hebben hier ook al toeristen zien zitten, dus besluiten we hier te gaan eten vanavond. We zijn de enige in het restaurant maar worden van harte welkom geheten. Deze mensen spreken zowaar een beetje Engels. We krijgen de kaart en zoeken een lekker gerecht. De Franse keuken vinden we niet terug op de kaart, wel een uitgebreide viskaart. En dan geen tong en zalm, maar krab, kreeft, schelpdieren en meer van dat soort zeevoedsel. We nemen uiteindelijk allemaal een soort rijst en loempia's als voorafje.

Toch een bijzonder diner op kerstavond! Dat zullen we ons nog lang herinneren! Het eten is simpel maar erg lekker, we kunnen het weer een geslaagde avond noemen. Voordat we gaan slapen is het nog wel tijd voor een afzakkertje. Eerst komen we langs een lokaal barretje. Als we de kaart vragen om wat te drinken, krijgen we te horen dat ze alleen cola en bier hebben. Dat vinden we toch wat te weinig keuze, dus lopen we verder. Vervolgens komen we langs een mooie bar met luxe stoelen, en denken hier een lekkere cocktail te kunnen drinken. Als we gaan zitten, vragen we de ober om de kaart. Hij begint te lachen en zegt dat ze die niet hebben. We kunnen slechts kiezen uit cola, koffie, passievrucht smoothie en ijs. Wat is dat hier toch? Niet te geloven dat zo'n leuke tent niet meer te bieden heeft. We drinken hier dan maar cola en smoothie, en gaan daarna lekker naar ons guesthouse om te gaan slapen.

Morgen weer een dag, eerste kerstdag op dit eiland...

• 25 December 2015 - 17:53

Marga:

Wat maken jullie veel mee zeg en wat moet ik lachen dat jullie 8.15 uur al uitslapen vinden!! Haha straks kunnen jullie niet meer uitslapen! Fijne feestdagen en geniet er nog maar van......voordat je het weet zitten jullie alweer in het vliegtuig naar huis!!!

• 26 December 2015 - 05:53

Marco Lesmeister:

Tja, als je een paar keer om 6 uur moet opstaan, dan is 8.15 uur echt uitslapen toch?