Dag 3: Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu Dag 3: Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Lesmeister - WaarBenJij.nu

Dag 3: Hanoi

Door: Marco Lesmeister

Blijf op de hoogte en volg Marco

12 December 2015 | Vietnam, Hanoi

Vandaag begint alweer onze laatste dag in Hanoi. Nog een laatste dag om hier rond te snuffelen. Na het ontbijt gaan we dan ook direct weer op pad.

Als eerste gaan we op pad naar het French Quarter. Een stukje lopen voordat we daar zijn maar dat maakt niet uit. Er is vast ooit een verbintenis geweest met Frankrijk, die konden we vandaag alleen niet vinden. Het was eigenlijk meer een buurt met een soort van kleinschalige industrie. Veel winkeltjes met schokbrekers, accu's, ventilator onderdelen, koplampen van auto's, verf, isolatiebuizen, plastic pijpen enzovoort. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of er was wel een winkeltje voor.

Verder was het hoogtepunt van de wijk een tempel. We dachten eindelijk een mooie tempel te gaan zien, maar helaas. Ook dit onderdeel van de wijk was aardig vervallen, en werd vooral gebruikt als slaapplek en hangplek voor een aantal mensen.

Al met al viel deze wijk aardig tegen, dus we zijn maar weer de andere kant op gelopen. Alleen de plek voor de lunch was prima, en ook het enige Frans wat we die dag zouden zien. We konden zelfs Croque Monsieur bestellen (Franse tosti) wat hier gemaakt werd met een halve stokbrood.

Na de lunch op de terugweg nog even via een luxe winkelcentrum gegaan. Daar werden de echte merken verkocht,alleen was er geen publiek. Bij elke winkel iemand die de deur opendeed, en een aantal verkoopsters. Alleen klanten ontbraken overal, dus waar de winkels van leven, is me een raadsel.

Nu werd het tijd om weer naar het hotel terug te gaan. We hadden 's ochtends dan wel uitgecheckt, we konden daar 's middags nog wel even douchen voordat onze reis verder ging. Ondertussen kwam Monique met het fantastische idee om misschien niet de hele backpack mee te nemen op het volgende onderdeel van onze reis. We zouden na 2 dagen toch weer bij hetzelfde hotel worden afgezet, en tijdens deze trip hebben we lang niet alles nodig. Zeker omdat we een trekking gaan doen in de buurt van Sapa is het heel fijn als we niet de hele tijd een backpack op onze rug hoefden mee te sjouwen.

Onze lieve contactpersoon van het hotel gaf aan dat dit prima kon, dus we herpakten onze kleine rugzak en stopten de rest in het depot.

Tijd om te eten! Weer een tip van onze contactpersoon, een lokaal restaurant vlak in de buurt. Wel een echt restaurant dit keer, en zeker de moeite waard! Dus wij op weg.

Inderdaad stonden we binnen 5 minuten voor de deur en was een tafel snel geregeld. Nou, je bent in een restaurant nog nooit zo snel geholpen. Binnen een paar minuten stond het eten op tafel, er was namelijk maar 1 gerecht. Er werd een pan gebracht met stukken vis, en een aantal schaaltjes met groenten en mihoen. Blauwe gel onder de pan voor vuur, en bakken maar! Ook dit hoefden we niet zelf te doen, het kookgedeelte werd voor ons gedaan.

We hebben heerlijk gegeten! De vis was lekker gekruid, lekker met groente en mihoen. Om je vingers bij af te likken. En de stokjes waarmee we aten...

Na het eten moeten we gauw weer terug naar het hotel, want we worden om 21.00 uur opgehaald door een taxi om ons af te zetten bij het station. We gaan namelijk met de nachttrein naar Sapa. Of eigenlijk naar Lao Cai, een grensplaatsje met China. Van daar moeten we dan nog een uur met de auto om in Sapa aan te komen.

Maar daar over meer. Nu gauw gaan slapen in de trein, want we zullen om 4.30 uur moeten uitstappen. Welterusten!

• 13 December 2015 - 09:33

Henk:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen. Klinkt allemaal goed. Trouwens, Vietnam is 100 jaar een kolonie van Frankrijk geweest. Na Dien Bien Phu in 1954 zijn ze vertrokken. Tis maar dat je het weet. Nog genieten daar

• 13 December 2015 - 11:58

Jaap En Betty Scherpbier:

Fantastich reisverslag,heel leuk geschreven.Met de videootjes en foto's van Martijn maken we hier in Noorwegen de hele reis mee.Heel bijzonder.Genieten

• 13 December 2015 - 19:26

Coby:

Heerlijk om dit te lezen nog veel plezier